Nanoeduca

De la recerca a les aplicacions!

Experts i expertes catalanes ens expliquen la recerca i les aplicacions més punteres de la nanociència.

Descobriu quin tipus de coses es poden fer amb les nanopartícules d’or, i amb altres nanomaterials!

Ètica i nanociència

Com en qualsevol altre camp de recerca, la nanociència també ha de tenir en compte els aspectes ètics per acabar de decidir com la farem servir els humans.

Us animeu a participar en el debat? Descarregueu-vos les següents activitats i feu-les a classe amb els vostres companys i companyes:

Nanotecnologia, oportunitat o perill?

Us han encarregat d’assessorar una comissió de polítics que ha de redactar una llei sobre la regulació de la nanotecnologia.

Informeu-vos, debateu i arribeu a acords per determinar si cal limitar l’ús de la nanotecnologia, o no.


Veure Nanokit

Comenceu el vostre projecte

Heu acomplert el Repte de l’Or. Felicitats!

Tenim un missatge per a vosaltres. Estigueu atents i atentes perquè el repte continua!

Recopileu totes les anotacions i idees que heu anat apuntant per preparar el vostre projecte final.
Us recordem com han de ser:

Imagineu com serà en el futur una visita al centre de salut. Escriviu el guió d’una obra de teatre descrivint com seria una consulta d’un pacient.

Segons el recorregut que heu fet dins de Nanoeduca Virtual, al vostre guió, hi podeu incloure els següents continguts:

  1. El tractament mèdic estarà basat en nanociència emprant nanopartícules d’or.
  2. Dins de l’obra, el metge o metgessa ha d’explicar al pacient quin tractament li aplicarà, explicant com funciona a nivell nanocientífic.
  3. L’obra pot incloure explicacions que permetin al pacient comprendre quines són les mides amb les quals treballa la nanomedicina, aclarint per què la mida és important.
  4. També es pot explicar per què s’empra l’or en aplicacions biomèdiques.

Dissenyeu un prototip de dispositiu tecnològic basat en nanociència. Recordeu, la tecnologia proposada ha d’aportar una millora objectiva a les nostres vides i ajudar-nos a assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Dibuixeu el vostre prototip, expliqueu com funciona i quins beneficis aportarà.

Dins del disseny i les explicacions del vostre dispositiu, podeu tenir en compte:

  1. El nou dispositiu estarà basat en les propietats de les nanopartícules d’or.
  2. Expliqueu el paper de les nanopartícules dins del dispositiu. Indiqueu on es troben al dibuix del prototip.
  3. Indiqueu quina propietat de les nanopartícules d’or esteu aprofitant per al vostre nou dispositiu, explicant quines aplicacions tindrà.
  4. Dins de l’explicació del dispositiu no oblideu parlar de la mida de les nanopartícules (i per què és important).

Poseu-vos les ulleres d’artista i deixeu anar la vostra imaginació. Inspireu-vos en imatges de la nanoescala que heu vist al simulador TEM/SEM o en articles científics, per crear un peça de NanoArt. Colors, materials, estructures... el límit el poseu vosaltres!

Podeu tenir en compte els següents aspectes:

  1. Expliqueu què es veu a la imatge, fent una petita descripció.
  2. Indiqueu quina mida té el que s’observa, emprant referències que hàgiu vist dins del recorregut de Nanoeduca Virtual.
  3. Si feu servir colors, expliqueu quins materials ens donen aquests colors. Si provenen de nanopartícules, indiqueu quina mida (o forma) tenen.
  4. Penseu un nom per la vostra obra de NanoArt i expliqueu per què l’heu escollit.